CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, July 7, 2009

KEUTAMAAN MAJLIS ZIKIR

Abu Muhammad Ata’ bin Abi Rabah Al-Makki seorang Tabiin yang terbilang,kuat ingatannya dan merupakan seorang alim besar,faqih dan banyak meriwayatkan hadis...guru-guru beliau dikalangan sahabat antaranya ialah Abu Hurairah,Ibnu Umar Abu Said, Ibnu Zubair dan Ibnu Abbas.. beliau sangat tawadduk dan wafat pada tahun 114hijrah.

Abu Hazan berkata bahawa dia pernah mendengar Ata’ bercakap mengenai keutamaan majlis zikir..

“barangsiapa yang duduk didalam majlis zikir satu kali, Allah akan mengampunkan dosa-dosanya yang diperolehi akibat menghadiri majlis yang bati(maksiat) sepuluh kali.”kata Ata’.

“Apa yang dimaksudkan dengan majlis zikir itu?”tanya Abu Hazan.

“majlis zikir ialah majlis yang menerangkan tentang hukum halam dan haram,yang menerangkan cara-cara mengerjakan solat,cara-cara berpuasa,cara-cara bernikah dan cerai serta cara-cara jual beli.”jawab Abu Ata’.

Pada suatu hari ,seorang pemuda soleh bernama Muhammad bin Suqah telah datang kepada Abu Ata’ untuk meminta nasihat tentang agama.

“wahai tuan,berilah saya nasihat”.kata pemuda itu.

“wahai anak saudaraku,sesungguhnya orang-orang sebelum kamu tidak suka bercakap lebih,sebab mereka menggangap cakap yang lebih itu akan mendatangkan dosa kecuali mambaca Alquran,menyurah kepada yang ma’ruf,mencegah dari kemungkaran dan bercakap seperlunya untuk memenuhi keperluan hidup”.kata Ata’.

“apakah kamu mengingkari firman Allah didalam kitab suciNYA yang bermaksud:

(“padahal bagi kamu ada malaikat-malaikat yang mengawasi pekerjaanmu .yang mulia disisi ALLAH dan yang mencatit pekerjaan-pekerjaanmu”…) al-Infitar: 10-11

(iaitu ketika dua orang malaikat mencatit amal perbuatannya,seorang duduk di sebelah kanan dan seorang duduk di sebelah kiri.tiada ucapan yang diucapkannya melainkan ada dekatnya malaikat pengawas yang selalu siap(mencatit)..”.) al-Qaf: 17-18

0 comments: